Bye Brisbane, Hello Surfers!

Mina fem dagar i Brisbane ar slut. Trots en kort vistelse hann jag tycka mycket om Brisbane, skont med storstads puls efter alla "byhalor" pa ostkusen jag varit i den senaste tiden. Jag har strosat runt i butiker, shoppat en del, traffat kompisar som jag lart kanna under resans gang, gatt pa museer, varit till Chinatown och Lone Pine - ett zoo. Antligen fick jag halla en koala! Nu gar min buss om mindre an en timme till Surfers Paradise dar jag stannar en natt. Sedan bar det av mot Byron Bay!

Brisbane!

Hej fran Australiens tredje storsta stad! Jag ar i ett regnigt Brisbane och har just sett West End Market. Blir har tills pa tisdag men hade garna haft flera dagar for det verkar finnas mycket att se och gora. Ikvall ska jag traffa Maria som jag jobbade med i Cardwell, sedan blir det Lone Pine pa mandag.

Noosa

Har idag promenerat i Noosa Nationalpark tillsammans med Elena. Vi sag en koala, en stor spindel och valar i havet. Nationalparken var verkligen vacker, det ar som overallt annars har att man inte kan se sig matt pa naturen. Lunchade gjorde vi uppe pa ett berg med gigantiska vagor nedanfor. Jag hade kunnat sitta dar i timmar!

Noosa ar en mysig liten stad, den verkar ganska "posh" med mycket lyxvillor och nybygga hus. Hostelet ligger en bit utanfor centrum, dom har gratis frukost varje morgon och det ar gratis att paddla kajak. Sa imorgon ska vi ta oss en tur i Noosa River!

Forsoker inse hur bra jag har det och vad vacker varlden ar.

Fraser Island

Tyvarr kom Fraser Island att bli lite av en besvikelse. Det var ett vackert stalle, men det "harda" campinglivet pa on var inget for mig. Jag hamnade i en bra grupp med 7 andra personer, vi akte i en av de 4 bilarna och campade tillsammans. Det finns inga toaletter eller duschar pa Fraser Island och det ar sand precis overallt, i talten, i maten och i kladerna. Diskade gjorde vi i sanden och havsvattnet. Sista dagen regnade det konstant vilket betydde att hela bohaget inte bara var sandigt utan ocksa blott! Men nu sa har 2 dagar efter hemkomsten kommer jag anda minnas Fraser med ett leende och vilka tre galna dagar det faktiskt var. Hojdpunkterna var "Indian Head" - dar vi sag valar, Lake McKenzie - en "freshwater lake" och "Champange Pools".

Befinner mig nu i Noosa och blir har i tre dagar. Jag har inte hunnit utforsta staden sa mycket annu, det blir forst imorgon.

Lake McKenzie

Dingoes finns pa Fraser Island, jag sag flera i skymmningen.
Det ar forbjudet att mata dingoes eftersom de kan bli aggressiva.

Ett vrak fran Fraser Island

Bilder fran google.com.au

Kroombit Cattle Station

Ena dagen ar aldrig den andra lik har pa ostkusten. Jag har vid det har laget vant mig att sova i vaningssangar som gnisslar och dar grannen i sangen over inte vill slacka lyset foren 03.00. Jag har vant mig att det funkar att ata pasta 6 dagar i veckan, traffa nya manniskor dagligen och att leva i nuet. Whitsunday var nagot alldeles extra, Airlie Beach var dar emot inte sa speciellt. En turistort med hostel och krogar, dar varje backpacker latt kan bli ruinerad pa starka drycker. Aven om alkoholen var relativt billig pa sina stallen.

Pa Kroombit Cattle Station lever varje cowboy ett glatt liv. Vi stannade dar en natt och fick lara oss "cracking a whip" och hur man fangar getter med lasso! Jag tog aven en 1,5 timmes ridtur da vi fangade in getterna fran hastryggen. Pa Kroombit anvander dom sig av ett speciellt lockrop for att fanga in de envisa getterna - "Hey a bap bap." Fran Kroombit stannade vi i Sarina och spelade en typ av bowing, utomhus och pa graset.

Jag ar i Rainbow Beach nu och imorgon bar det av med 8 stycken andra till Fraser Island. Vi ska kora jeep och campa!

Whitsunday Islands

Ar tillbaka fran min tre dagars tur pa Whitsundays Island. Har haft det jattebra! Eller "jattebra" racker inte till, jag vet inte hur jag ska beskriva det... superduperdunderbra kanske passar battre! Jag har sett och upplevt sa mycket vackert som jag aldrig kommer att glomma.

Vi var 11 stycken pa baten "Summertime" tillsammans med "the crew" som bestod av Cookie - kapten, Flow - dykinstruktoren och Roxy som lagade all mat.

Jag har snorklat i Stora barriarrevet, simmat med skolpaddor, sett valar, stingrockor och delfiner. Jag har atit en massa god mat, sovit som en stock, paddlat kajak runt Cook Island och besokt Whithaven Beach. Denna strand och nationalpark sags vara en av de vackraste i varlden och det ar den! Helt obeskrivligt fin med vit, puderlik sand och turkost hav. Jag har inte tvattat haret pa 3 dagar och mitt har stinker saltvatten, ar trott efter allt solande och snorklande. Men ar sa glad och valdigt nojd med dessa dagar! Annu en hojdpunk kan prickas av for denna resa!

Imorgon rullar jag vidare pa mitt aventyr, ska aka till ett stalle som heter Kroombit dar jag ska bo en natt pa en "cattle station"!! Fran de vita sandstranderna vidare till kossorna alltsa! Vi ses!

Whitsunday Islands

Summertime - baten jag akte med

Whithaven Beach

Magnetic Island

Banankartongerna ar fardigpackade och jag har akt vidare fran Cardwell. Har haft fem harliga dagar pa Magnetic Island. Denna o ligger utanfor Townsvilles kust och har 300 soldagar om aret, enligt min guidebok. Pa OZ bussen till "Maggie" (australiensarnas slang for Magnetic Island) traffade jag brittiska Emma och Leanne samt Liz fran Australien. Pa ankomstdagen fick vi i uppdrag av personalen att mala flaggor i ansiktet pa hostelets gaster. Det var infor kvallens olympiska tavlingar, som bestod av pinsamma lekar men kul var det!

Dagen efter hyrde jag och hollandska Milou cykel. Vi cyklade kulle upp och kulle ner och det var minst lika jobbigt som ett pass pa Friskis och Svettis. En annan dag hyrde jag och de andra tre tjejerna bil, en rosa liten "barbie bil" utan tak. Den brummade vi runt med pa on, det var galet roligt och sa mycket enklare att se on pa an med cykel.

Det finns inga krokodiler runt Magnetic Island sa antligen fick jag bada i havet igen. Mycket bad, sol och slappa dagar blev det. En promenad pa Rocky Bay paminnde mig om hur kravlost och fridfullt livet kan vara. En ode strand, turkost hav, berg och skog runt omkring mig, grona kraftor som bygger bon i sanden och en ljummen vind. Just denna promenad avbrots dock ganska snabbt eftersom jag kom fram till en stor sten med texten "Nude only"...

Jag och Emma akte vidare fran Magnetic Island i torsdags och jag befinner mig nu i Airlie Beach dar jag invantar morgondagens tre dagars resa ut till Whitsunday Islands.