Kakadu Nationalpark och Darwin

Tre dagar i ett paradis och denna vecka bara lata dagar i Darwin. Kan det bli battre? Jag struntade i att wwoofa denna vecka, har haft sa roligt med mina rumskompisar pa hostelet sa jag bestamde mig for att spendera mer tid med dom istallet.

Kakadu Nationalpark ar lika stort som hela Danmark, akte tidigt i fredags och kom fram under formiddagen. Forst annlande vi till Litchfield, badade i sa kallade "stonepools" med kristallklart vatten och vattenfall. I Kakadu var vi pa krokodilsafari, sag flera krokodiler pa nara hall och en av dom attackerade baten vi satt i, alla blev mer eller mindre hysteriska! Vi har varit pa olika guidade turer, tittat pa faglar och andra djur, campat i talt och sovit jattebra och badat pa dom mest snygga stallen. Jag har forsokt att spela Diderido och lart mig lite ur en aborginsk dans och sa har jag blivit valsignad av en aborgin. Kakadu ar helt klart en av de basta stallen jag varit pa hittils i Australien.

I veckan blir det fortsatt sol och bad, vi ska besoka en marknad, ata billig mat pa "The Vic" och bara ha det bra! Pa sondag ska jag och min ena rumskompis Anna sova pa Darwin Airport och sedan ta flyget till Cairns klockan 05.00.

Lovisa, Eva, Anna

Vattenfall i Kakadu Nationalpark

Resan mellan Alice Spring och Darwin

Jag har rullat vidare till Darwin, storsta staden i Northen Territory. Klimatet ar underbart har, alskar de ljumma kvallarna. Bor nu pa YHA Hostel i tre natter och imorgon bar det av till Kakadu Nationalpark med en av mina rumskompisar. Vi ska vara borta i tre dagar och campa. Nar vi kommer tillbaka pa sondag aker jag direkt pa wwoofing i en vecka. Sa har sag resan ut mellan Alice och Darwin:

Sondag 20/6: Besok och guiding pa Barrow Creek, en gammal telegrafstation. Har mordardes tva backpackers 2001, handelsen som sedan blev film - Woof Creek.
Wycliffe Well ar en liten by dar det sags finnas Ufon och Aliens, vi stannar for bensinpafyllning pa detta knasiga stalle dar allt baseras pa just utomjordingar. Efter lunch aker vi till Devils Marbles och fotograferar vid de enorma granitbumlingarna. Campar denna natt pa Banka Banka Cattle Station.

Mandag 21/6: Aker igenom smastader som Elliott och Newcastle Water, besoker en mycket ovanlig pub dar vi ater lunch. Har kan besokarna lamna en agodel och satta upp pa vaggen. Visitkort, studentkort, pengar, skor, underklader och bilskyltar pryder vaggarna pa Daly Water Pub. Efter en lang fard i bussen passar det utmakt med ett dopp i en "steamy thermal spring" i Elsey Nationalpark. Det ar en 28 grader varm pool mitt ute i skogen bland palmerna, harligt och svalkande alla ganger! Camp i Katherine Gorge denna natt.

Tisdag 22/6: Besoker ett Aborgiskt Center och far prova mala aborginsk konst (kul!), ova att kasta boomerang och se hur man jagar kanguruer. En aborginsk man, Manuel berattar om hans kultur. Efter ytterliga flera timmar i bussen kommer vi fram till Darwin. Kvallen avslutas pa "The Vic" med champange, bra musik och tillsammans med alla resekompisar.

Resan mellan Adelaide och Alice Spring

Halsningar fran centrala Australien och Alice Spring! Har varit pa resande fot i 6 dagar, det har varit intensivt men roligt. Vi var 12 stycken pa resan hit, bara europer och en japan. Var chauffor och guide Jannifer var jattebra, rolig och kunnig om allt vi besokte.

Sa har sag resan ut:

Dag 1: Aker tidigt fran Adelaide och kommer sasmaningom till Quorn, dar vi gor en hike och bestiger "The Dutchmans Stern". Pa toppen ser man ut over Quorn, Spencer Gulf och The Flinders Ranges. Overnattar i "Quorn Mill" och ser backpacker filmen "Wolf Creek" samt smakar pa kanguru stek, emu och kamel korv!

Dag 2: Borjar morgonen pa "Kanyaka Homestead" som ar en historisk plats med gamla bostader, ruiner och en kyrkogard fran 1800-talet. Aker vidare till Arkaroo och tittar pa Aborgisk konst. Efter lunch bestiger vi Wilpena Pound i Flinders Ranges.

Dag 3: 04.00 serveras frukost och en timme senare aker bussen fran Quorn dar vi overnattat 2 natter. Dagen agnas at Lake Heart,en saltvattensjo och vi besoker opal gruvorna i Coober Pedy och sover i underjorden over natten. Inte bara gruvorna utan alla bostader, hotell och kyrkor ar byggda under jord p.g.a de extrema temperaturerna som kan stiga till 50 grader. Coober Pedy ar ett farglost landskap med knappt nagon vaxlighet. Under kvallen besoker vi ett par som tar hand om moderlosa kangurun, min lycka steg nar jag fick halla en 7 manaders liten kanguru unge!

Dag 4: Mycket skumpamdes i bussen denna dag. Aker langs ode, milslanga vagar och ser en och annan kamel fran bussfonstret. Nu borjar det markas att vi kommit mer norrut, naturen ar annorlunda med lagvaxta trad och buskar, torr vaxlighet och rod sand langs vagen. Kommer till gransen mellan South Australia och Northen Territory. Ser solnedgang over Uluru (Ayers Rock) och campar i talt runt en lagereld. Det ar svinkallt!

Dag 5: Stiger upp tidigt for att beskada soluppgang over Uluru. Vandrar runt Uluru som tar 2 timmar. Aker aven och tittar pa Katja Tjuta (The Olgas). Mycket korandes i bussen aven denna dag, kommer fram till Kings Canyon under kvallen dar vi campar.

Dag 6: Sista dagen bestiger vi Kings Canyon, lite av en utmaning for det ar brant och mycket uppfor. Maktiga vyer, vacker natur och valdigt varmt nar solen gatt upp.

Nu vantar 2 natter i Alice Spring innan Darwin vantar. En trakig nyhet ar att jag fatt bedbugs IGEN, har kopt histamin tabletter och en kram att smorja pa de atskilliga bett jag fatt denna natt. Alla i mitt rum har fatt tvatta hela sitt bohag och vi har fatt nytt rum. Det ar drygt, men inte hela varlden. Idag har jag och tva av mina reskompisar, en frank tjej och en hollandsk kille varit runt i Alice Spring. Stallet ar litet och det ar mycket aborginer har, imorgon ska vi ga och titta pa fler sevardheter. Ses bland krokodilerna i Darwin nasta gang!

Adelaide Hills

Warrawong Wildlife Sanctury ar ett naturskyddsomrade som ligger i Adelaide Hills, 20 km fran Adelaide. Familjen jag wwoofade hos bor pa en gard som en gang har tillhort Warrawong. Deras hus omges av ett hogt staket och i tradgarden, som ar stor, finns bl.a. kanguruer, wallabies, possum, bettong, potoroo och woylies. De tre sistnamnda ar olika typer av gnagare. Djuren ar vilda men ganska tama, kanguruna har blivit matade med flaska som sma. Familjen ar hollandsk-australiensk och bestar av Andrew, Maaike, barnen Sophie och Jacob samt hunden Penny och possumet Poss. Jag har haft en jattebra vecka hos dom, tycker man om djur sa ar detta ett perfekt stalle att vara pa! Haftigt med hoppandes kanguruer utanfor fonstret och en struts runt husknuten.

Under veckan har jag...

* Varit till den tyska bosattningen/staden Hahndorf
* Foljt med familjen till vineriet "Bird in Hand"
* Matat och klappat kanguruer
* Tagit langa promenader med Penny (och gatt vilse...)
* Kort fyrhjuling i skogen
* Varit till Warrawong Sanctury, vandrat i regnskogen och tittat pa djur
* Haft en harlig och annorlunda vecka som jag sent kommer att glomma!

Imorgon bitti borjar jag resan mot Alice Spring och kommer dit 6 dagar senare. Har hort att det bara ar outback, oken och supandes aborginer i Alice Spring, fa se om det stammer. Cheers!

Hej fran Adelaide!

Framme i South Australia och "lilla" Adelaide, staden ger ett lugnare och mer avslappnad intryck an Sydney och Melbourne. Jag har bott pa YHA Hostel inatt och ska framat eftermiddagen aka till wwoofing familjen i Adelaide Hills. Ska mota upp pappan i familjen, Andrew efter han slutat att jobba. Har varit med om mycket under dessa tre dagar och det ar svart att fa med allt pa bloggen, bade information och foton da jag bara har en timmes datortid. Men jag ar valdigt nojd med resan hit, det har varit intensivt men roligt, intressant och spannande. Reskompisarna pa bussen var alla trevliga, tummen upp for allt! :)

Resan Melbourne - Adelaide

Min resa fran Melbourne borjade tidigt mandagmorgon efter en natt med dalig somn pa Base Hostel. Jag blir
upplockad klockan 7.00 med Ozbussen tillsammans med 9 andra personer, gamla som unga och alla med olika nationaliteter. Forsta stoppet ar pa Bells Beach, dar Great Ocean Road borjar - har blir det frukost for hungriga och trotta men glada passagerare. Bussen fortsatter kora langs hela kustremsan, hogt pa bergsvagar och nedanfor danar vagorna fran havet med en och annan surfare.
Vi stannar i Kennett River och matar King Parrots, fargglada faglar som ar tama och satter sig i handen for att ata. Har finns ocksa koalor, de flesta sover eller ater uppe i traden. Men en sitter pa marken nara oss och mumsar pa eykalyptusblad. Vadret ar vaxelvis molnigt och soligt da bussen anlander till Otway Nationalpark, en regnskog med hangbroar lokaliserade hogt over marken. Det finns aven ett utsiktstorn - The Otway Fly. Vacker utsikt, skog, ormbunkar och gronska sa langt ogat nar. Stopp for natten ar i byn Princetown dar jag somnar ovaggad efter en trevlig middag med hela ganget.

Matar en King Parrot

The Otway Fly

Otway Nationalpark

Dag 2 fortsatter lags Great Ocean Road, var chauffor och guid, John gor flera stopp pa vagen och vi beskadar vackra vyer i morgonsolen. De 12 Apostlarna var valdigt maktigt, stenformationerna som nu endast bestar av 8 apostlar. For cirka 30 ar sedan stod de alla 12 men de rasar en efter en allt efter tiden gar. Jag tog chansen att aka helikopter over apostlarna, det var haftigt! Fick en helt annan utsikt och det var roligt att aka helikopter vilket var forsta gangen for mig. Framat eftermiddagen anlander bussen till Grampians Nationalpark och vi vandrar i bergen, det var jobbigare an jag trodde men vilken fantastisk utsikt pa toppen! Vi overnattar i en stuga nedanfor bergen i Nationalparken.

Apostlarna

Min helikoptertur

Pa vag upp i Grampians NP

Under morgonen dag 3 ar vi kvar i Nationalparken och tittar pa vattenfallen The Mackenzie Falls, sedan bestiger vi ett annat berg - Hollow Moutain. Har kan man inte ga pa alla stallen utan maste klattra ibland, jobbigt men vart allt slit da man nar toppen. Vi har fikapaus efter vandringsturen och John bjuder pa en slags fruktkaka, ratt som det ar kommer en svart fagel flygandes mot mig och tar kakan ut min hand. Jag ska precis till att ta en tugga som fageln "slar till" och snor hela kakan av mig! Sag formodligen ganska festigt ut och gissa om jag blev paff!
Det blir mycket tid i bussen denna eftermiddag, vi ar nu pa vag fran Victoria till South Australia. Ett sista stopp innan vi narmar oss Adelaide ar i Bordertown Wildlife Park dar det finns vita kangrur, det ar ovanliga och finns pa fa stallen i Australien.