Banan Farm i Cardwell

Det har varit tyst fran mig pa bloggen i over 5 veckor. Det beror pa att jag jobbar pa bananfarm och bor i Cardwell - mitt ute i ingenstans. Har maste man ha egen dator for att kontakta omvarlden och internet ar valdigt dyrt. De senaste veckorna har mina snalla hostelvanner lanat ut sina dator till mig, just nu har jag ett japanskt tangentbord framfor mig sa ha overseende om det hoppar in nagot konsigt tecken ibland (:


Cardwell ligger 3 timmar soder om Cairns i Queensland. Den lilla halan bestar i stort satt av en huvudgata, en matbutik och ett postkontor. Jag kom hit den 18 juli och bor sedan dess inneboende hos bogparet Paul och Craig. De driver "Cardwell Backpacker Hostel", hostelet ar en del av deras bostad. Alla backpackers har far hjalp att hitta farmwork - arbete pa farm. Hostelet kan ta emot cirka 30 personer, jag ar enda svensken tillsammans med en hel hog av franskar och koreaner men aven japaner, kineser, britter, italienare och en tysk. Jag trivs valdigt bra, alla ar sa vanliga och tillmotesgaende - speciellt asiaterna. Det ar ett socialt stalle och alltid finns det nagon att hitta pa nagot tillsammans med. Pa helgerna aker vi pa utflykter, tittar pa film och ibland lagar mat tillsammans. De flesta arbetar pa samma bananfarm som mig med det finns aven en seafood farm, passionfruit farm och watermelon farm. Bananfarmen ligger 15 minuters bilfard fran Cardwell, Paul skjutsar oss varje morgon och arbetstiderna ar 7-16.


Min arbetsuppgift ar att packa bananerna innan de kors ut till butiken. Det ar allt annat an roligt, arbetet ar monotomt, trist och ibland tungt. Pa mandagar och fredagar ar vi ute i banandjungeln och gor nagot som kallas "stringing". Da faster man en lang lina fran ena banantradet till ett annat for att det inte ska falla p.g.a av de tunga bananklasarna. Chefen klagar pa oss om vi packar for fa kartonger, under en dag packar en person cirka 250-300 banankartonger. Med bananerna kommer det in manga grodor, spindlar och kackerlackor. Killarna som plockar bananerna brukar traffar pa en och annan orm. Vi har en orm pa jobbet som bor inne i en plastrulle, chefen har dopt honom till Freddie!


Jag har en bra tid har i Cardwell, aven om jobbet ar ostimulerande kanns det coolt att jobba pa bananfarm. Naturen ar valdigt vacker med hoga berg som moter molnen och det ar nara till havet.


Stallen jag besokt och saker jag gjort hittils i Cardwell...


* Edmund Kennedy Nationalpark
- Skog, hav, mycket mygg och krabbor pa stranden. Vacker och lugn plats. Vi hittade en kokosnot pa stranden som vi drack kokosnotmjolk ur, det var inte alls gott.


* Murrey River
- Hogt vattenfall med utkikstorn, regnskog dar det fanns lianer - jag svingade mig saklart i en, likt Tarzan! Vi badade pa ett stalle dar det fanns mindre vattenfall. Det var kallt i vattnet, stenig och hal botten men ah, sa kul och fint det var!

* Fatt expertlektion av japanerna i hur man gor sushi. Jattekul och jattegott!

* Cardwell Market som halls en gang i manaden. Dar jag kopte en frukt fran Sydamerika som kallas "Chocolate pudding", den ligger pa mognad nu, spannande att se hur den smakar sen.


* Testat pa flera nya matratter fran olika kulturer och manga bakverk. Tre av killarna pa hostelet ar kockar!


Jag har tva veckor kvar pa farmen och aker vidare till Townsville den 4 September. Jag haller pa att planera min resa langs Australiens ostkust, vilket ar, enligt manga den roligaste delen av landet. Ikvall ar det kinesisk mat pa menyn, trevligt att smaka nagot nytt.

Vi ses snart igen! Go bananas!


Kommentarer
Postat av: Anna Janzon

ÄNTLIGEN!!! Ha ha ha vad roligt att du skrivit.. är inne nästan varje dag för att kolla om du skrivit nått kuligt! Åsså hade du det idag... Trevligt! Låter ju häftigt att ha jobbat på en banan farm men ser inte ut att vara så "roliga" arbetsuppgifter... men men ett jobb ge ju pengar! =))) Hoppas att du mår toppen! Saknar dig verkligen! Kan du inte komma hem till Joppes och Lottas bröllop den 25 sep???? =)))) Ha ha ha... Nää... Nämen du ha det nu så himlans bra, Ta hand om dig!!!!! Talk to u soon! Puss och Kramisar!!!!

2010-08-23 @ 13:31:31
Postat av: Lovisa

Hej Anna! Jo, ska forsoka skriva lite oftare. Saknar dig ocksa! Tyvarr kommer jag inte hem till brollopet, synd att jag missar det. Vi hors, puss och kram.

2010-08-30 @ 09:39:58
Postat av: Linda Lust

Oj.. det var en väldans massa banankartonger att packa per dag :O Dum fråga kanske: men äter ormarna, spindlarna och kackerlackorna banan? (Förutom Freddie då, som verkar förtjust i plast:-P)

När KOMMER du hem då?

2010-09-13 @ 10:00:51
Postat av: Lovisa

Jag tror inte dom ater banan, ormarna gillar att slingra sig runt bananklasarna. Bananerna ar grona och valdigt omogna nar dom plockas. Jag kommer hem i borjan av December, vi ses da :D

2010-09-14 @ 08:30:13
Postat av: Lovisa

Gillar om det du skrev! Roligt att se en del sunda saker och inte bara det vanliga sakerna som man kan se om varenda dag. ;)

2010-11-29 @ 13:38:30
URL: http://jade.se/paketresor/phuket

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0